Strona Nandiego

foto + graf + blog

Niedziela, 24 września 2017 roku. Imieniny: Dora, Gerard, Teodor



Wiadukty drogowe, nad torami kolejowymi linii 202 (PKP) i 250 (SKM) w Gdańsku:

WIADUKT ŻÓŁTY

1) żółty wiadukt, łączący ul. Jana z Kolna z Aleją Zwycięstwa w Gdańsku. (Gdańsk Stocznia przy Bramie Oliwskiej) powstał w 1907 - stal wyprodukowała Huta Pokój w Nowym Bytomiu (dzielnica Rudy Śl.) niem. Friedenshütte [ od nazwy otwartej w 1840 r., przez Davida Loewnfelda, Moritza Friedländera i Simona Loewi, a funkcjonującej do dziś huty żelaza, została nazywana też ta miejscowość w Królestwie Pruskim.] Wiadukt, po gruntownej modernizacji (został zamknięty ze względu na zły stan techniczny w 2008 roku), został oddany do użytku w lipcu 2012 roku po rocznej naprawie. Jego zbyt zużyty fragment, z wytłoczonym napisem, po zakonserwowaniu stanął obok, na postumencie. Po remoncie ruch samochodowy został tymczasowo ograniczony do 1 pasa a po zbudowaniu równoległego wiaduktu na północ od niego - został całkowicie zamknięty dla ruchu pojazdów.

WIADUKT NOWEJ WAŁOWEJ (BIAŁY)

1b) wiadukt równoległy do żółtego jest w kolorze białym :)

WIADUKT CZERWONY

2) czerwony wiadukt w Letnicy - Obiekt znajdujący się nad torowiskiem do Nowego Portu. Wiadukt wzniesiono najprawdopodobniej między latami 1913-1919, gdy ówczesną stację rozrządową Zaspa (dziś Zaspa Towarowa) rozbudowano o m.in. dodatkowe torowiska, parowozownię wachlarzową, zabudowania techniczne i potrzebne było ustanowienie przejazdu drogowego między Brzeźnem, a Letnicą. Linię kolejową do Nowego Portu otwarto w 1867, linię biegnącą w kierunku Sopot - w 1870. producent stali : Huta Królewska (niem. Königshütte) dziś Huta Kościuszko, w Chorzowie uruchomiona w 1799 r. Nazwano ją tak, podobnie jak miasto, na cześć króla pruskiego Fryderyka Wilhelma III (na budowę huty władca dał 40 tys. talarów). Wiadukt odnowiono w 2011 r

WIADUKT WIELOBARWNY (BIAŁY, ALE O ZMIENNYM KOLORZE OŚWIETLENIA)

2b) wiadukt równoległy do czerwonego jest w kolorze białym... ale podświetlany na różne kolory :)

WIADUKT ZIELONY

3) zielony wiadukt koło Galerii Bałtyckiej - Zapewne powstał w 1914 (nie zachowała się tablica z datą budowy) gdy rozbudowywano w latach 1913-1917 stację rozrządową Zaspa (dziś Zaspa Towarowa). W latach 1913–1917 linia kolejowa została poprowadzona nasypem od obecnej ul. Klinicznej do nowego (1917) dworca w Gdańsku-Wrzeszczu, powstały wiadukty nad obecną al. Hallera, ulicami Miszewskiego, Wyspiańskiego i Wajdeloty, w 1914 linia kolejowa do Starej Piły. - producent stali: "Hoesh" To nazwa olbrzymiej huty żelaza i stali, założonej w 1871 r. przez Leopolda Hoescha w Dortmundzie (Zagłębie Ruhry, Niemcy). Jego renowację przeprowadzono w latach 1996-1997.

WIADUKT ŻOŁNIERZY WYKLĘTYCH (NIEBIESKI?)

3b) Nowy, oddany w 2012 roku wiadukt kratownicowy w ciągu Alei Żołnierzy Wyklętych (dawniej Trasy Słowackiego) prawie równoległy do wiaduktu zielonego. Pomalowany na niebiesko.

WIADUKT NIEBIESKI

Panorama mostu przy stacji SKM Gdańsk Zaspa

4) niebieski wiadukt na Zaspie (w ciągu ulicy Braci Lewoniewskich) powstał w 1914 - stal wyprodukowała Friedenshütte. Wiadukt odnowiono (wzmocniono dolną konstrukcję) w 2006 r po awarii której uległ w 2004 roku.

inne obiekty:

Most na Opływie Motławy

Most na Opływie Motławy w ciągu ul. Zawodników. Większość spośród elementów dźwigarów przęsła została wyprodukowana przez walcownię Peiner Walzwerk w miejscowości Peine. Dziś to miasto powiatowe w środkowych Niemczech, w kraju związkowym Dolna Saksonia, w pobliżu Hanoweru. Niewielka cześć elementów kratownicy została wyprodukowana przez Hutę Kościuszko w Chorzowie, z czego można wywnioskować że most był naprawiany po wojnie.

na podstawie:

http://ibedeker.pl/obiekty/gdanskie-wiadukty-i-ich-tajemnicze-napisy
http://www.gedanopedia.pl/gdansk/?title=WRZESZCZ

Galeria [ zdjecia/architektura/wiadukty_gda ]   

wiadukty_gda_1.jpg

[1] wiadukty_gda_1.jpg

Opis: Gdańskie wiadukty.

wiadukty_gda_12.jpg

[2] wiadukty_gda_12.jpg

Opis: Gdańskie wiadukty.

wiadukty_gda_1b.jpg

[3] wiadukty_gda_1b.jpg

Opis: Gdańskie wiadukty.

wiadukty_gda_1b2.jpg

[4] wiadukty_gda_1b2.jpg

Opis: Gdańskie wiadukty.

wiadukty_gda_1b3.jpg

[5] wiadukty_gda_1b3.jpg

Opis: Gdańskie wiadukty.

wiadukty_gda_1b4.jpg

[6] wiadukty_gda_1b4.jpg

Opis: Gdańskie wiadukty.

wiadukty_gda_2.jpg

[7] wiadukty_gda_2.jpg

Opis: Gdańskie wiadukty.

wiadukty_gda_2b.jpg

[8] wiadukty_gda_2b.jpg

Opis: Gdańskie wiadukty.

wiadukty_gda_2b2.jpg

[9] wiadukty_gda_2b2.jpg

Opis: Gdańskie wiadukty.

wiadukty_gda_3.jpg

[10] wiadukty_gda_3.jpg

Opis: Gdańskie wiadukty.

wiadukty_gda_3b2.jpg

[11] wiadukty_gda_3b2.jpg

Opis: Gdańskie wiadukty.

wiadukty_gda_4.jpg

[12] wiadukty_gda_4.jpg

Opis: Gdańskie wiadukty.

wiadukty_gda_42.jpg

[13] wiadukty_gda_42.jpg

Opis: Gdańskie wiadukty.

plikow: 13

 

Komentarze

Dodaj komentarz:   [podstrona: zdj_arch43]

Nick / Imię:

Treść komentarza: (max 1000 znaków)



Przepisz powyższe cyfry:

 

Użytkowniku, pamietaj, że w internecie nie jesteś anonimowy.
Ponosisz pełną odpowiedzialność za treści zamieszczane w swoich komentarzach.
Jeśli zauważyłeś, że któraś z opinii łamie prawo lub dobre obyczaje
[powiadom mnie o tym]
Usuwam przypadki nadużyć, umieszczania reklam, linków do stron www, wulgaryzmów lub treści naruszających prawo.

 

ilość komentarzy: 0



^ ^ Do góry - hop! ^ ^