Okolice pierwszego historycznego dworca w Gdańsku przy ul. Toruńskiej. Rozbiórka magazynów z poł. XX w.
06.03.2015
Teren dawnego dworca kolejowego przy ul. Toruńskiej 16 w Gdańsku. Budynki, które przez lata służyły jako magazyny kolejowe są obecnie burzone.
Świetność dawnego dworca kolejowego przy ul. Toruńskiej przypadała na XIX wiek. Obiekt został oddany do użytku w 1845 r. Wtedy to wybudowano odcinek linii kolejowej Bydgoszcz - Tczew i - jako boczne odgałęzienie - połączenie z Tczewa do Gdańska. Pierwszy w dziejach Gdańska pociąg wjechał na nową stację 19 lipca 1852 r. Mieszkańcy mogli podziwiać lokomotywę, która przyprowadziła z Tczewa trzy wagony. Oficjalna inauguracja linii kolejowej nastąpiła trzy tygodnie później. 5 sierpnia 1852 r. o godz. 16 dotarł do Gdańska pociąg z Bydgoszczy, którym przyjechał m.in. ówczesny król Prus, Fryderyk Wilhelm IV. Dworzec funkcjonował do 1900 r., kiedy to uruchomiono dzisiejszą stację Gdańsk Główny.
Budynki dawnego dworca uległy zniszczeniu w czasie II wojny światowej. Po jej zakończeniu dawna stacja kolejowa stała się miejscem przeładunku towarów, na potrzeby czego zbudowano magazyny. Budynki powstały więc w połowie XX wieku i (według obecnego konserwatora zabytków) nie mają charakteru historycznego.
Jednak z upływem czasu i wraz z rozwojem motoryzacji i ta funkcja przestawała mieć sens. Ostatecznie - w latach 90. XX wieku - kolejarze wynajęli obiekty prywatnym podmiotom. W największym budynku w 2007 r. uruchomiono m.in. Hostel "Bursztynek". Dziś właścicielem nieruchomości jest trójmiejski deweloper, firma Invest Komfort, która w zeszłym roku kupiła je od PKP za ponad 26 mln zł. - Ta nieruchomość stanowi tzw. bank ziemi spółki, czyli jej zaplecze inwestycje. Na razie nie ma planów budowlanych dla tej działki - informuje Krzysztof Król z Media Support Group, która obsługuje medialnie dewelopera. Trwająca rozbiórka nie obejmie wszystkich budynków kompleksu dawnego dworca. - Znikną na pewno magazyny i obiekt ekspedytury kolejowej, w którym mieści się dzisiaj hostel. Rozbiórką natomiast nie są objęte dwa budynki mieszkalne na skraju działki - mówi Marcin Tymiński, rzecznik prasowy Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Na działce, którą kupił Invest Komfort, w nowym planie przewidziano miejsce dla budynków mieszkalno-usługowych o wysokości od 15 do 22 m. Im bliżej ulicy Toruńskiej, tym zabudowa będzie mogła być wyższa. Przewidywana jest dominanta, ale nie ma ona przekraczać wysokości 22 m. Na wyższą dominantę nie zgodził się konserwator zabytków.
autor: Maciej Naskręt - http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Odwiedzilismy-rozbierane-magazyny-kolejowe-na-Starym-Przedmiesciu-n88244.html
Zdjęcia z rozbiórki
Galeria [ zdjecia/ruiny/pierw_dworzec_gda ]
[4] Dsc_1518.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[5] Dsc_1519.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[6] Dsc_1526.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[7] Dsc_1529.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[8] Dsc_1532.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[9] Dsc_1534.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[10] Dsc_1536.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[11] Dsc_1538.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[12] Dsc_1544.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[13] Dsc_1552.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[14] DSC_1554_1557-.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[15] Dsc_1561.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[16] Dsc_1563.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[17] Dsc_1567.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[18] DSC_1586_1609.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[19] Dsc_1588.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[20] DSC_1610_1612.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[21] Dsc_1613.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[22] DSC_1616_1628.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[23] DSC_1633_1638.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[24] Dsc_1644.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[25] Dsc_1647.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[26] Dsc_1651.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[27] DSC_1658_1713.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[28] Dsc_1661.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[29] DSC_1714_1720.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[30] DSC_1732_1743.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[31] DSC_1759_1764.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[32] dsc_1778-1779.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[33] Dsc_1783.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[34] dsc_1787-1788.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[35] DSC_1789_1797.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[36] Dsc_1800.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[37] Dsc_1803.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[38] DSC_1804_1839.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[39] Dsc_1806.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[40] Dsc_1807.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[41] dsc_1841-1842.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[42] Dsc_1846.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[43] DSC_1855_1863.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[44] dsc_1856-1857.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[45] DSC_1864_1866.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[46] DSC_1870_1872.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[47] DSC_1873_1875.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[48] DSC_1876_1878.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[49] dsc_1901-1902.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[50] DSC_1906_1908.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[51] dsc_1910-1911.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[52] DSC_1918_1920.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[53] DSC_1921_1965.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.03.2015
[54] Dsc_3773.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.05.2015
[55] Dsc_3780.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.05.2015
[56] Dsc_3783.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.05.2015
[57] Dsc_3820.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.05.2015
[58] Dsc_3838.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.05.2015
[59] Dsc_3852.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.05.2015
[60] Dsc_3858.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.05.2015
[61] Dsc_3862.jpg
Opis: Rozbiórka magazynów dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku. 06.05.2015
plikow: 63
Panorama dookólna
Tędy biegły tory do pierwszego dworca kolejowego w historii Gdańska (Gdańsk-Kłodno). Panorama.
30.11.2015
Panoramy płaskie
Późniejsze zdjęcia zrobione w tej okolicy.
Galeria [ zdjecia/ruiny/pierw_dworzec_gda2 ]
[1] Dsc_6052.jpg
Opis: Trasa dojazdowa do dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku (Gdańsk-Kłodno). 31.11.2015
[2] Dsc_6066.jpg
Opis: Trasa dojazdowa do dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku (Gdańsk-Kłodno). 31.11.2015
[3] Dsc_6072.jpg
Opis: Trasa dojazdowa do dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku (Gdańsk-Kłodno). 31.11.2015
[4] DSC_6148_6151.jpg
Opis: Trasa dojazdowa do dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku (Gdańsk-Kłodno). 31.11.2015
[5] Dsc_6153.jpg
Opis: Trasa dojazdowa do dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku (Gdańsk-Kłodno). 31.11.2015
[6] Dsc_6167.jpg
Opis: Trasa dojazdowa do dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku (Gdańsk-Kłodno). 31.11.2015
[7] DSC_6175.jpg
Opis: Trasa dojazdowa do dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku (Gdańsk-Kłodno). 31.11.2015
[8] dsc_6185-dsc_6186.jpg
Opis: Trasa dojazdowa do dawnego pierwszego dworca kolejowego w Gdańsku (Gdańsk-Kłodno). 31.11.2015
plikow: 8
Krótka historia pierwszego dworca "Brama Nizinna" w Gdańsku.
foto: Dworzec kolejowy Brama Nizinna około 1900 r.
By zrozumieć jaką zmianą była budowa kolei w XIX w. warto sięgnąć do dziennika Daniela Chodowieckiego, który opisuje swoją szybką, bo konną i odbywaną latem, ośmiodniową podróż z Berlina do Gdańska w 1773 roku. 80 lat później wsiadłby rano do wagonu kolejowego i dotarłby nad Motławę przed zachodem słońca tego samego dnia.
Kolej żelazna na ziemiach zaboru pruskiego rozwijała się początkowo nieco wolniej, niż w dwóch pozostałych zaborach. Pierwszy pociąg z dworca w Warszawie wyruszył już pod koniec 1844 roku, a cztery lata później gotowa była Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska. Tymczasem dopiero w 1851 r. powstała linia z Berlina przez Krzyż do Bydgoszczy (tzw. Kolej Wschodnia). Rok później wybudowano odcinek Bydgoszcz - Tczew, i - jako boczne odgałęzienie - połączenie z Tczewa do Gdańska. Główna trasa Kolei Wschodniej prowadziła z Tczewa w kierunku Malborka, a dalej przez Elbląg i Braniewo do Królewca. Nas najbardziej jednak interesuje lokalne odgałęzienie Tczew-Gdańsk. Była to początkowo linia jednotorowa, od ówczesnego dworca w Tczewie (położonego nieco bliżej Wisły niż dzisiejszy dworzec w tym mieście) biegnąca tak, jak obecnie, i dopiero w pobliżu Starych Szkotów skręcała nieco na wschód, przekraczając Opływ Motławy przy Bastionie Żubr
Ponieważ siedemnastowieczne fortyfikacje bastionowe wciąż jeszcze były uważane za ważny element twierdzy Gdańsk, władze wojskowe zgodziły się na wykonanie tylko stosunkowo niewielkiego wyłomu w linii fortyfikacji. Zaraz za Bastionem Żubr, na południe od ulicy Toruńskiej wybudowano stację kolejową stanowiącą punkt końcowy trasy. Pierwszy w dziejach Gdańska pociąg wjechał na nową stację 19 lipca 1852 r. Mieszkańcy mogli podziwiać lokomotywę, która przyprowadziła z Tczewa trzy wagony. Oficjalna inauguracja linii kolejowej nastąpiła trzy tygodnie później. 5 sierpnia 1852 r. o godz. 16 dotarł dotarł do Gdańska pociąg z Bydgoszczy, którym przyjechał m. in. ówczesny król Prus, Fryderyk Wilhelm IV. Budynki dworcowe uległy zniszczeniu pod koniec II wojny światowej, jednak ich wygląd znamy z kilku rycin i fotografii. Zgodnie z panującą wówczas tendencją w architekturze, otrzymały one formy historyzujące, nawiązujące do gotyku angielskiego. Jednocześnie wyłom w linii fortyfikacji ziemnych został zabezpieczony przez wybudowanie specjalnej bramy, zaopatrzonej w mury z otworami strzelniczymi i wnękami, które w razie konieczności pozwalały na zaryglowanie przejazdu żelaznymi sztabami. Dość szybko zorientowano się, że taka lokalizacja dworca kolejowego nie pozwala na jego wykorzystanie gospodarcze, w tym zwłaszcza do obsługi gdańskiego portu. W 1867 r. powstała linia do Nowego Portu. Poprowadzono ją na zachód od wciąż jeszcze istniejących wałów ziemnych Śródmieścia, omijając łukiem Targ Sienny, przechodząc tunelem pod Nowymi Ogrodami i dalej u stóp Góry Gradowej w kierunku Bramy Oliwskiej. Trasa ta jest użytkowana do dziś, choć oczywiście w ciągu minionych ponad 140 lat była wielokrotnie przebudowana i poszerzana.
W 1870 r. istniała już linia z Gdańska przez Sopot do Wejherowa i dalej przez Pomorze w kierunku Szczecina. W tym okresie powstała druga w Gdańsku stacja kolejowa, którą zaczęto nazywać "Brama Wyżynna" lub też "Dworzec Pomorski". Dworzec przy Bastionie Żubr, wcześniej nie posiadający zapewne własnej nazwy, zaczęto dla odróżnienia nazywać "Brama Nizinna" albo "Dworzec Wschodni" (od nazwy Kolej Wschodnia). Jeszcze przed końcem XIX wieku powstały dwie krótkie linie o znaczeniu gospodarczym: pierwsza w 1884 r. w jezdni ulicy Chmielnej, zaopatrzona w liczne obrotnice, umożliwiająca przetaczanie wagonów do spichlerzy na Wyspie Spichrzów; druga w 1893 r. wokół Dolnego Miasta, obsługująca rzeźnię przy Angielskiej Grobli oraz m. in. warsztaty artyleryjskie i fabrykę karabinów przy ul. Łąkowej. Zaś dla wygody pasażerów poprowadzono w 1886 r. linię tramwaju konnego od dworca przez ul. Toruńską i Żabi Kruk na Główne Miasto (kilkanaście lat później linia została zelektryfikowana). W tym samym czasie jednak prowadzono już budowę nowego Dworca Głównego, który znamy do dziś. Po jego uruchomieniu (w październiku 1900 r.), dawny dworzec przy Bramie Nizinnej utracił wszelkie funkcje pasażerskie. Jeszcze kilkanaście lat temu był w ograniczonym zakresie użytkowany przez PKP, obecnie teren ten pełni już tylko funkcje magazynowe.
autor: Marcin Stąporek - http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Pierwszy-dworzec-kolejowy-w-Gdansku-n37151.html
Rys historyczny
foto: Dworzec kolejowy Brama Nizinna. Wikipedia
DWORZEC BRAMA NIZINNA (początkowo bez nazwy, następnie określany Danzig Leege Tor – Brama Nizinna, ewentualnie Ostbahnhof – Dworzec Wschodni, Güterbahnhof Leege Tor, Gdańsk Południe), przy Thornscherweg 10 (ul. Toruńska). Pierwszy dworzec kolejowy w Gdańsku, zbudowany przez Pruską Kolej Wschodnią (Preußische Ostbahn) dla obsługi odnogi (od Tczewa) linii Berlin – Kostrzyń – Krzyż – Piła – Bydgoszcz – Tczew – Królewiec. Lokalizację w oddaleniu od centrum wymusiły władze wojskowe, wyrażając zgodę tylko na niewielki wyłom w miejskich fortyfikacjach przy bastionie Żubr (na południe od ul. Toruńskiej), tworząc bramę kolejową z otworami strzelniczymi i wnękami, które w razie konieczności pozwalały na zaryglowanie przejazdu żelaznymi sztabami. Była to stacja końcowa dla pociągów z Tczewa. Zaprojektowany jak dworzec czołowy, w stylu neogotyckim, jako dwupiętrowy budynek z wiatą. Otwarty 5 VIII 1852 roku; wnętrza przebudowano w latach 1871–1872. W 1886 roku uzyskał połączenie tramwajem konnym z Targiem Rybnym, w 1884 z dworca poprowadzono bocznicę wzdłuż Spichlerzy, w 1893 bocznicę do Zakładów Mięsnych przy Englischer Damm (ul. Angielska Grobla). Zaprzestał przyjmowania pociągów pasażerskich 1 X 1896; jego funkcję przejął Dworzec Centralny. Obsługiwał odtąd tylko ruch towarowy. Przebudowany podczas I wojny światowej (według projektu z 1913 roku) na biura odpraw towarowych i celnych (Güter- und Zollabfertigungs-Gebäude), pełnił czasowo funkcję Szpitala Polowego Czerwonego Krzyża. W 1945 roku budynek dawnego dworca pasażerskiego uległ zniszczeniu; częściowo odbudowany przyjmował następnie transporty z repatriantami. Potem wykorzystywany do ekspedycji towarowej (PKP, PSK)oraz obsługi prywatnych przesyłek kolejowych, w tym w ruchu zagranicznym, obsługiwanym przez ekspozyturę celną (odprawiano tu bagaże osób udających się na emigrację). Obsługę taboru zabezpieczała niewielka parowozownia. Po roku 1995 zamknięty.
źródło; http://www.encyklopediagdanska.pl/index.php?title=DWORZEC_BRAMA_NIZINNA
Linki
- Dworzec 'Brama Nizinna' w Wikipedii - Gdańsk Brama Nizinna
Najbliższe obiekty - KRÓ-LINK :)
Remont częściowy Bramy Nizinnej w 2015 roku - [TUTAJ]
Dawna siedziba Wyższej Szkoły Bankowej ul. Dolna Brama 8 - [TUTAJ]
Komentarze
Dodaj komentarz: [podstrona: zdj_ruiny68]
Użytkowniku, pamietaj, że w internecie nie jesteś anonimowy.
Ponosisz pełną odpowiedzialność za treści zamieszczane w swoich komentarzach.
Jeśli zauważyłeś, że któraś z opinii łamie prawo lub dobre obyczaje
[powiadom mnie o tym]
Usuwam przypadki nadużyć, umieszczania reklam, linków do stron www, wulgaryzmów lub treści naruszających prawo.
ilość komentarzy: 0
^ ^ Do góry - hop! ^ ^